وكيل تخصصي وصول مطالبات در تهران
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی
 
وكيل تخصصي وصول مطالبات در تهران 
 
در قانون و در زبان حقوقي، وصول مطالبات به وصول و رسيدگي به بدهي مالي از بدهكار در حق طلبكار تعبير شده است. شايد در نگاه اول وصول مطالبات ساده و غير تخصصي به نظر برسد و هر فردي با اين تصور كه بدون داشتن تخصص و دانش حقوقي مي تواند مطالبات خود را وصول كند، بدون مشورت با كارشناسان خود به سراغ اين كار مي رود. ممكن است در عمل با مشكلات عديده اي مواجه شود و به دليل ناآگاهي از قوانين و رويه قضايي، گاهي فرصت استيفاي حق خود را براي هميشه از دست بدهد. جمع آوري مطالبات در ظاهر ساده است اما در عمل عوارض زيادي دارد و نياز به تخصص و تجربه و يا دخالت تكنسين دارد.
   
وكيل وصول مطالباتمهمترين مزاياي اسناد تجاري نسبت به اسناد عادي عبارتند از:
1) مسئوليت تضامني كليه كساني كه به هر نحو سفته، برات يا چك را امضا كرده اند اعم از صادركننده، پذيرنده يا ظهرنويس يا ضامن كه متضامناً مسئول پرداخت وجه سند مي باشد.
2) امكان رسيدگي سريع به دعاوي مربوط به اسناد تجاري.
3) امكان درخواست تأمين از دادگاه به محض تقديم دادخواست مطالبه وجوه اسناد تجاري.
4) اسناد تجاري به خودي خود نماينده مدعي است و به اصطلاح تعهد ناشي از اسناد تجاري مستقل از تعهد مبدأ و اوليه اي است كه طي آن سند تجاري صادر شده است.
 
 
سفته و چك از مشهورترين اسناد تجاري است و حتي در صورت رد و بدل شدن بين اشخاص غير تاجر مشمول قانون تجارت مي شود اما عنوان كلي اسناد تجاري منحصر به سفته و سفته و چك نيست. . در دنياي تجارت، اسناد بسياري اين عنوان را دارند. مانند قبض انبار، بارنامه، اوراق بهادار، اوراق قرضه، سهام، بارنامه و اسناد اعتباري، اين اسناد مورد استفاده در تجارت اسناد تجاري هستند. منظور از اسناد تجاري در ايران معمولاً اسنادي است كه از بسياري جهات شبيه برات بوده و داراي ويژگي هاي اصلي آن است، اين اسناد سفته و چك مي باشد.
 
 
ويژگي هاي مشترك سفته، سفته و چك به گونه اي است كه مي توان به جاي عنوان اسناد تجاري از عنوان سفته استفاده كرد. همه اين اسناد قابل تاييد است. ارزش آنها به پول جاري روي آنها نوشته شده و در مدت زمان كوتاهي قابل پرداخت است. با توجه به امضاي اين اسناد، متعهد برات، سفته يا چك نمي‌تواند به دارنده اعتراضاتي كه مي‌توانست نسبت به انتقال‌دهنده (به دليل معاملاتي كه سند برات مربوط به آن‌ها است) اعتراض كند. صادر شد)، زيرا تعهد برات يك تعهد است. نتيجه معامله اصلي جدا و مستقل است. به عنوان مثال در معامله خودرو خريدار نمي تواند به دليل اختلاف با فروشنده از پرداخت چك يا سفته خودداري كند. به همين دليل اسناد مورد بحث مانند پول به عنوان وسيله پرداخت نقش دارند.
 
 
البته ياد به اين نكته مهم توجه داشت كه در حقوق ما پرداخت برات و سفته و چك موجب برائت مديون نمي شود در حالي كه پرداخت پولي موجب برائت متعهدله مي شود. بنابراين، هنگامي كه پول به عنوان وسيله پرداخت در معاملاتي مانند بيع استفاده مي شود، تعهد متعهد (خريدار) كه ناشي از معامله اصلي است، با تسليم مقداري پول ساقط مي شود. اما در صورت استفاده از اسناد تجاري به جاي پول، تعهد متعهدله (خريدار) تا زمان واريز مبلغ اين اسناد به صورت تسليم وجه يا واريز به حساب متعهدله باقي خواهد ماند.
 
دارنده برات و سفته و چك مي تواند صرفاً با تقديم دادخواست و بدون پرداخت درصدي از مطالبه به عنوان خسارت احتمالي به خوانده تقاضاي صدور قرار تأمين نمايد و همچنين ماده ۲ قانون صدور چك آن را در فهرست اسناد لازم الاجرا قرار داده است. دارنده چك مي تواند براي وصول چك علاوه بر دادگاه به ادارات ثبت مراجعه كند.




:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: